ikercasillasfan
بونسای و شیوه پرورش آن
خرید دسته گل
یکی از هنرهای خیلی زیبا یی ژاپنی پرورش درختان به صورت "بونسای" است. گاهي از این گیاهان " قشنگ بوده ارزش بسياري دارند. این هنر جهت هزاران سال در چین رواج داشته بعد از رابطه فرهنگی بین چین و ژاپن، به ژاپن منتقل شده .
بونسای از دو کلمه ژاپنی "بون=سینی" "سای= کاشتن" تشکیل شده و در اصل به مفهوم کاشت درختان توی سینی (ظروف کشیده و کم عمق) است. در این هنر سعی می شود درختان را به صورت فرم پاکوتاه به اشکال گوناگون دربیارند. شکل بونسای بسیار زیاد مهم مفهوم آن را می رساند.برخي از هنرمندان این هنر، بونساهای زیاد کوچک که حتی بعضی وقتها اوقات کوچکتر از کف دست هستند را پرورش می دهند که به اسم "مینی بونسای" شناخته می شود .
بونسای حاصل تلفیق هنر با علم باغبانی است. یک هنرمند خلاق با حس قشنگ شناسی و مهارت با خلق یک بونسای در گلدان ظریف می کوشد تا درختی کهن بر فراز کوه یا درختی کهنسال با وقار روییده بر دشتی را عکس نماید . پس بونسای هم یک سرگرمی در زمینه ی باغبانی زینتی است و هم باعث نزدیکی و معرفت آدم از شگفتی های طبیعت می شود.
بن سای مجموعه ای از باغبانی هنر است که به واسطه آن گیاه با تغییر شکل تحمیل شده به مجسمه زنده تبدیل می شود. هنرمند با استفاده از مفاد قشنگ یی، وهمی از طبیعت را در غالب شکل مینیاتوری پدید میآورد. بنسای یک آرایـش غیرطبیعی نیست بلکه در قالب یک تغییر شکل ساده، طبیعت مهم را ذهن آدم ی تداعی می نماید .
بن سای در اصل عبارت ای ژاپنی به مفهوم کاشت گیاهان در گلدانهای کم عمق است . به این ترتیب که گیاه در گلدانهایی کم عمق با خاک کم و در شرایط محدود کننده از نظر افزایش قرار میگیرد و با آرایـش قشنگ وتربیت صحیح به درختی مسن ولی کوچک تبدیل می شود. جهت تحقق این هدف تمام سری های گیاه اعم از ریشه ها، تنه، شاخه ها، میوه ها و گلها حایز ارزش هستند .
برای پرورش یک بونسای دانستن علوم باغبانی، نوردهی، تغذیه، نیاز آبی و همين طور هرس شاخه، برگ و ریشه لازم است. در واقع با استفاده از روشهای ویِژگزینشه بیشتر شدن گیاه را کم می کنند به طوری که به سلامت آن لطمه ای وارد نشود و هرس ریشه برگ در فصل افزایش باعث كم شدن بیشتر شدن شود . همين طور جهت شکل دادن به گیاه با مرور وقت شکل دلخواه را به گیاه انتقال میدهند. تناسب درست بین اجزاء گیاه همين طور تامین نیاز گیاه به پرورش بونسای سالم و قشنگ کمک زیادی می نماید .
جهت تولید و ساخت بونسای می توان دو وهله ی اصلی را در نظر گرفت:
تغییر شکل درختی طبیعی که از نواحی کوهستانی یا دشت آورده ایم به درختچه های کوتاه
تربیت بونسای که منظور تکامل بخشیدن به شکل ظاهری است.
۱)وهله ی اول:
نهال مورد گزینش می بایست در عین کامل بودن بایستی کوچک کوتاه ریشه های قوی طول عمر دراز باشد . باید در نظر داشت که فرق مهم یک بونسای و یک درخت در باغ کوچکی و بزرگی آنهاست وگرنه بونسای از نظر شکل ظاهری تفاوت دیگری با درخت طبیعی ندارد.
قبل از شروع بهار گیاهی با شرایط ذکر شده گزینش آن را طوری از خاک بیرون می آوریم که میزان ی از ریشه های فرعی وصل به ریشه ی عمودی(اصلی ) گیاه باشد گیاه را همراه خاک اطراف ریشه با ملایمت بیرون آورده تا خاک اطراف ریشه نریزد. گیاه را در ظرف مورد نظر می کاریم. بعد از ۲۰ روز جوانه های کوچکی خواهد داشت . ی که جوانه های تازه به ارتفاعی نزدیک ۵/۲ میلی متر رسید آن را فشار می دهیم یا کلا قطع می کنیم. حدود ۲ الی ۳ هفته بعد یک یا سه جوانه تازه در کنار جوانه ی قطع شده شروع به افزایش می کنند. این بار جوانه های تازه هرگز بسیار زیاد بلند نخواهند شد. پس فاصله ی بین شاخه کوتاه شده و برگ هایی افزایش می کنند که از میزان طبیعی کوچک تر است.
با نزدیکی فصل پاییز می بایست احتیاط های لازم را انجام داد که گیاه خشک نشود یخ نزند مرتب در معرض دید خورشید قرار گیرد. درخت را در ماه فروردین بعدی می بایست دوباره به همان طریق اولی نشا کرد. دفعات نشاندن گیاه در ظرف دیگر بستگی به نوع درخت و سن آن دارد.
▪ قرار دادن گیاه در ظرف دیگر دو خاصیت دارد:
داخـل ظرف پر از ریشه شده است و جای خالی برای بیشتر شدن ریشه های تازه نیست . در هر انتقال حذف میزان ی از ریشه ها رویش ریشه های جدید باعث خواهد شد که مواد به میزان ضروری ( نه بیش از میزان ) جذب نماید بیشتر شدن کرده و از اندازه هایی که مورد نظر ماست بزرگتر نشود.
شاخ و برگ های بسياري را قطع می کنیم و این عمل سبب تعادل بین مواد جذب شده به وسیله ی ریشه ی گیاه میزان هوایی که بوسیله شاخ برگ پس داده( فتوسنتز ) می شود می گردد.
۲ الی ۳ هفته طول می کشد که گیاه در محل ریشه های محکمی بگیرد. ی که ریشه ها محکم شد جوانه ها شروع به بیشتر شدن می کنند. بعد از دو ماه که درخت به ظرفش منتقل شد تمام برگ های آن در مرکز ساقه باید با قیچی قطع گردد. باقیمانده ی برگ های ساقه به زودی پژمرده شده و می افتند این حالت برگ ریزان مصنوعی پاییزی است. دو یا سه هفته بعد شاخه ها برگ های از جوانه های تازه بیرون خواهند آمد. این شاخه برگ ها کوچک می شوند و نتیجتا به بونسای شکل باشکوهی می دهند.
۲)وهله ی دوم تربیت بونسای:
به سه طریق می توان عمل کرد:
▪ هرس کردن شاخه و برگ ها که قبلا به آن اشاره شد.
▪ سیم بستن
▪ آویزان کردن شاخه
ـ سیم بستن:
برای این که شکل دلخواه خود را به درخت بدهیم از سیم مسی مصرف می کنیم به این ترتیب که شاخه یا تنه را با دست انگشتان به حالتی که مورد نظر است نگه می داریم. سیم را در جهت عقربه های ساعت به دور آن می پیچیم . شاخه های کوچک را برای ۲ تا ۳ ماه و شاخه های بزرگتر را برای ۳ الی ۴ ماه می توان سیم بست.
ـ آویزان کردن شاخه :
به آسانی یک طناب یا نخ را به شاخه ی مورد نظر متصل انتهای آن رابه جایی متصل می کنیم تا شاخه خمیدگی مورد نظر را پیدا نماید .
ـ شرایط خاک:
تمیـز باشد کود طبیعی نداشته باشد قابلیت نگهداری رطوبت را داشته باشد و پوک باشد.
ـ محل نگهداری :
در تمام سال آفتـاب ی باشد ، در معرض هوا بوده ولی از بادهای شدید در امان باشد تمیـز دور از گرد غبار باشد.
● ریشه ها:
ریشه های گیاه بنسای شده، در عین استحکام، سلامت گستردگی، بایستی ظاهری کهن به درخت ببخشند. درروشهای متقارن، نامتقارن و اریب، ریشه ها در تمام جهات وسیع شده اند. اما در روشهای بادزده، صخره،رویشی و .... ریشه ها معمولا در جهت خلاف انحنای تنه وسیع شده اند. تا بدین ترتیب به گیاه ظاهری متقارن ببخشند. تعدادی ازریشه ها روی خاک قرار داده میشوند تا قدمت درخت را از نظر ظاهری بیشتر شدن دهند تصور فرسایش خاک را در سالهای قدیم در ذهن القا کنند. جهت تحقق این مهم، در وقت انتقال گیاه به گلدان بزرگتر، تعدادی از ریشه ها را روی خاک قرار می دهند روی آنها را با خزه اسفاگنوم و میزان کمی خاک می پوشانند. در طی آبکمک های مکرر، این پوشش نازک، از بین میرود پوست ریشه در معرض نور خورشید، سخت می شود و بدین ترتیب هدف ما در القای تصور کهن بودن گیاه تحقق می آید.
برای تشکیل ریشه های در جهت مناسب، می توان ریشه را تا لایه کامبیوم خراش داد و روی آن را با خاک و خزه پوشاند. بعد از چند هفته، در محل زخم ریشه های ی ایجاد می شود .
● تنه:
گرچه تمام قسمت های گیاه بن سای شده با اهمیت زیاد است ، اما تنه گیاه اولین بخش ی است که تذکر ناظر را به جلب می نماید .تنه بن سای می بایست پوستی ضخیم یک پارچه تودرتو داشته باشد . تنه می بایست به گونه ای باشد که هرچه به راس نزدیک می شود ضخامت آن کمتر شود . روی یک تنه خوب نباید آثار زخم ناشی از سیم پیچی دیده شود .
● شاخه ها:
گیاهان در طبیعت احتمال دارد شاخه های در هم پیچیده داشته باشند . ولی در بن سای با سیم پیچی ، شاخه ها را به گونه ای تربیت می کنند که گیاه زیبا جلوه نماید . اکثرا ً شاخه ها از نظر قطر و طول فرق دارند . شاخه های پایین تر ضخیم تر و بلندتر هستند ببهتر ی در تمام جهات وسیع می شوند . شکل هر شاخه به تنهایی هم مد نظر است . در هنر بن سای بسياري از شاخه های گیاه مطلوب به نظر نمی رسد . به همین دلیل این شاخه ها را قطع می کنند .
● برگها:
در یک بن سای بهتر برگ ها سبز متراکم و کوچک است . گیاهانی که برگهای بزرگ دارند یا تعداد برگ آنها کم است ،برای بن سای مناسب نیستند . گیاهانی که برگ های کمی دارند ،درختی خزان کرده را تداعی می کنند . برگ های بزرگ نسبت به اندازه کلی درخت بن سای شده، نامتناسب به نظر می رسند، جهت آن که اندازه برگها کوچک شود ازروش بیبرگی یا هرس برگ مصرف می کنند. اینروش در كم شدن اندازه برگ تاثیر گذار است ولی در تغییر اندازه گلها و میوه ها زیاد مورد توجه نیست.
● راس ساقه:
تنه به تدریج باریک می شود تا در انتها به راس منتهی شود. هرگاه به ارتفاع کمتری نیاز باشد، می توان راس آن را قطع کرد و شاخه پایینتر از راس را که در راستای تنه است یا زاویه کمی با راستای تنه دارد ،به عنوان راس گزینش و باپیچیدن سیم آن را تربیت کرد. در هر حال درخت بنسای شده می بایست دارای راس باشد.
● پشت و روی بن سای:
بنسای را نباید به صورت یک گیاه طبیعی در گلدان رها کرد. بلکه باید آن را طبق طرح مورد نظر کاشت و تربیت کرد. بنسای می بایست در نظر ناظر به بهتر ی جلوه گری کرده و بخش جلو پشت آن با هم تفاوت نماید . کاملترین سری ، بخش جلو است . برآمدگی تنه نمی بایست در جلو قرار گیرد.انتهای تنه باید قابل رویت بوده و تنه در طرف انحنا داشته باشد. نوک ساقه یا راس در سری جلو باید به طرف ناظر باشد.در پارت جلو نبایستی شاخهها درهم پیچیده باشند. همچنین نبایستی به طرف جلو بیشتر شدن کنند می بایست تمام شاخه ها به روشنی قابل دید باشند. سری پشت ، عمق معین نظر سه بعدی به گیاه می دهد، لذا یا دو شاخه در این سری تعبیه می گردد.
● طرق مختلف پرورش بن سای
▪ پرورش نهالی
۱)مابوری یا پرورش نهالی که از طبیعت گرفته می شود.
۲) پرورش نهالی که از طریق خوابانیدن به وجود می آید.
۳) پرورش نهالی که از طریق جدا کردن به وجود می آید.
۴) پرورش نهالی که از قلمه زدن به وجود می آید.
۵) پرورش نهالی که از طریق پیوند زدن به وجود می آید.
۶) پرورش نهالی که از طریق کاشت بذر به وجود میآید.
۷) پرورش نشا که از خزانه فراهم شده است .
معروف ترین بنساهای ژاپنی به همین طریق پرورش یافته اند. نهالی که در طبیعت به شرایط نامناسب رشد، خود به خود کوتاه کوچک مانده است برای مبدل شدن به یک بنسای قشنگ تنها احتیاج به یک تربیت صحیح دارد.گیاهانی شبیه کاج سیاه ژاپنی ، کاج قرمز ژاپنی کاج سوزنی ، عرعر ... را میتوان از این طریق بنسای نمود.
مزیت این روش صرفه جویی در است . زیرا برای تولید و ساخت بنسای از طریق کشت بذر، حداقل به ۵ الی ۱۰ سال زمان نیاز داریم. در ژاپن گیاهانی را که با توجه به ویژگیها بنسای از طبیعت جمع آوری میکنند، «آراکی» می نامند. بسياري از گیاهانی که در صخره ها کوهستانهای مناطق گرمسیری و معتدل در شکاف صخره ها افزایش کرده اند ، به علت شرایط ویِژگزینشه موجود در منطقه محیط کشت، خود به خود بنسای و تبدیل به درختانی مسن، با ارتفاع کم شده اند.
● ویژگیها آراکی:
گیاهی که از طبیعت انتخاب وجمع آوری می شود می باید واجد ویژگیها زیر باشد:
- در عین کامل بودن به اندازه کافی کوچک باشد تا در گلدان کم عمق و کوچک جای گیرد.
- ریشه های قوی و وسیع داشته باشد.
- شاخه ها می بایست به نحو مطلوب ، بسته به نحوه بنسای مورد نظر، آراسته باشند.
- شاخه ها می بایست به نحو قشنگ دلپذیری در اطراف تنه مهم پراکنده شده باشند.اما چنانچه روش بنسای مورد نظرآموزش نردبانی باشداین خصوصیت مورد توجه قرار نمی گیرد.
- به اندازه کافی سرزنده شاداب ، سالم قوی به نظر برسد، تا نیاز به مراقبت نگهداری جهت نداشته باشد.
- ارتفاع بسیار زیاد ی نداشته باشد.
- گیاه گزینش ی بایستی از نوع درختانی باشد که طول عمر بسیار زیاد ی دارند.
بعد از انتخاب آراکی دورتا دور گیاه را خالی کرده گیاه را سالم و بارعایت نکات باغبانی از محل رویش خارج میکنند.و با حصیر یا گونی دورتادور ریشه را میپوشانند. پس با نخ و سیم، گونی یا حصیر را می بندند. قطع ریشه ها تا فاصله معین ی از تنه، ضروری است. نحوه برش می بایست به صورت مورب باشد. گیاه را بعد از انتقال به گلخانه، در گلدانی می کارند. ته گلدان شن درشت، سپس یک لایه خاک شن و بعد از آن لایه ماسه کود حیوانی بعد شن شسته شده،ریخته می شود .
گیاه بعد از ترمیم، آماده بنسای تربیت ویژه روش مورد نظر است.
▪ چند توجه در این مورد ضروری به نظر میرسد:
۱) نبایستی گیاه را در معرض باد قرار داد.
۲) خاک اطراف گیاه نمی بایست خشک شود.
۳) در ۲ روز اول نباید گیاه در معرض نور مستقیم قرار گیرد، ,مگر آن که نور تنها به گلدان گیاه بتابد.
۴) به گیاهی که کاملا ریشه نگرفته نبایستی زیاد کود داد.
۵) در صورتی که گیاه جوانه های متعددی تولید کرد، با تذکر به شیوه بنسای انتخاب ی، جوانه های مناسب را نگه داشت و از تولید شاخه توسط بقیه جوانه ها پیشگیری کرد.
۶) پس ازآن که گیاه کاملا شکل گرفت، میتوان آن را به گلدان زیبا تری منتقل کرد.این عمل بایستی در ماه فروردین و اردیبهشت صورت گیرد.
● پرورش به طریق خوابانیدن :
دومینروش آسان پرورش بنسای،شیوه خوابانیدن است . درختانی برای اینروش مناسب هستند که بتوانند از طریق تنه یا شاخه، ریشه تولید کنند. جهت نمونه میتوان از درختانی نظیر انار، افرا، نارون یا صنوبر نام برد. درابتدا شاخهای را که جلوه مناسبی برای ایجاد یک بنسای دارد، انتخاب و بخش ی از شاخه را حلقه برداری میکنند. پس آن را با اسفنج یا خزه اسفاگنوم می پوشانند . اطراف آن را با پلاستیک مسدود میکنند. بعد از یکی از دو سال میتوان ساقه را قطع کرد بخش مورد نظر را به گلدان منتقل کرد. بعد از آن روشهای تربیتی سیم پیچی شروع می شود .
●بقیه روشها
جهت بنسای کردن گیاه از روشهای دیگری مانند پیوند زدن مصرف می شود . در اینروش از گیاهانی که به شرایط محدود بنسای، مقاوم هستند ، به عنوان پایه مصرف می شود . پیوند آن از نوع زینتی است.
● روش های بنسای:
درختان در طبیعت در شرایط موقعیت مختلف ی افزایش میکنند. بعضی از آنها عوامل افزایش مناسب را در اختیار دارند در حالی که گاهي از گیاهان در کوهستانها مناطق شیبدار یا در کنار دریا و بادهای تند افزایش میکنند. به همین دلیل مجبورند در مساوی این عوامل نامساعد پایداری کنند. این مبارزه، باعث تغییر شکل در گیاه می شود شکلهای گوناگونی که غیرقابل شمارش هستند ؛ پدید می آید. در بنسای خوب ، سعی می شود که از اشکال اصلی که در طبیعت وجود دارد تقلید شود. برای انتخاب نحوه بنسای آبعضی از طبقه بندی آنها ضروری است.
بنسایهایی که زیر ۱۵ سانتیمتر ارتفاع دارند بنسای مینیاتوری نامیده می شود .بن سای کوچک ۱۵ تا ۳۲ سانتیمتر ؛ بن سای مبوسیله ۳۲ تا ۶۰ سانتیمتر بن سای بزرگ بیش از ۶۰ سانتیمتر ارتفاع دارند . اندازه بن سای بایستی با اندازه درخت روییده شده در طبیعت متناسب باشد . جهت مثال بوته هایی مانند رزهای پا کوتاه یا شاه پسند درختی ؛ وقتی به بیشتر شدن کامل می رسند ۵/۰ تا ۲ متر ارتفاع دارند . پس برای بن ساهای مینیاتوری یا کوچک متناسب هستند . درختانی که در طبیعت ارتفاع آنها به ۲ تا ۴ متر می رسد ؛ مثل ختمی درختی جهت بن ساهای مبوسیله مناسب هستند . درختانی که تا ارتفاع بسياري بیشتر شدن می کنند مثل چنار ؛ کاج ها .......... برای بن ساهای بزرگ مناسب هستند .
●روش تربیت بن سای ساقه
▪ راست متقارن:
در اینروش درخت در مسیر مستقیم افزایش می نماید . ریشه ها در تمام جهات عمود بر ساقه وسیع شده اند . در این روش ، درخت را به گونه ای تربیت می کنند که درختی بیشتر شدن کرده در شرایط کاملاً مناسب طبیعی در ذهن تداعی شود . جهت ایجاد شکل ساقه راست متقارن می بایست كم ترين شاخه را در حدود یک سوم ارتفاع تنه حفظ کرد با سیم پیچی مانع حرکت آن به سمت جلو شود. آشفتگی شاخه ها باعث پنهان شدن پارت عقبی و پشت درخت می شود . تعیین اولین شاخه با اهمیت است زیرا موقعیت شاخه دوم با توجه به شاخه اول معین می شود . دومین شاخه بلند در سری دیگر وکمی بالاتر باشد. این شاخه می بایست کمی به پارت پشت متمایل باشدو به گونهای پرورش داده شود، که میزان ی از پارت زیر شاخه در دید ناظر قرار گیرد. این شاخه به تاج درخت عمق میبخشد. سومین شاخه در قسمت عقب کمی بالاتر از دومین شاخه قرار میگیرد. چهارمین شاخه در راستای دومین شاخه است. شاخه های دیگر هم به همین ترتیب و به صورت متناوب قرار خواهند گرفت. شاخه ها نبایستی در دید ناظر بالای سر یکدیگر قرار گیرند زیرا در این صورت به میزان از نور خورشید و جریان هوا، بهره مند نخواهند شد.
▪شیوه ساقه راست نامتقارن :
در این روش، مانند نحوه متقارن، درخت رو به بالا بیشتر شدن می نماید ولی تنه دارای انحناهای بسیار زیاد زیبا یی است. انحناها بیشتر به صورت زیگزاگ است. اما شاخه ها وضعیتی مشابه باروش متقارن دارند. در اینروش راس ساقه اندکی به طرف کج شده است.
▪روش اریب :
این نحوه زیاد آسان است برای افراد مبتدی در نظر گرفته می شود ، در زمانی کوتاه هم میتوان آن را ایجاد کرد. در اینروش تنه درخت با انحنایی حدود ۴۵ درجه به طرف راست یا چپ متمایل می شود . بدین ترتیب تنه ابتدا به طرف مایل شده و دوباره بعد از طی فاصله کوتاه درمسیر اولی قرار میگیرد. اولین شاخه، قوی و نیرومند است در مکانی که انحنای تنه شروع می شود ، واقع شده است. این شاخه یا به صورت افقی وسیع می شود یا روبه بالا متمایل میگردد بیشترین نور را دریافت می نماید .روش تنه کج، درختی را درذهن القا می نماید که در تاثیر نیروهای طبیعی، به این شکل درآمده است.
گستردگی ریشه بیشتر در خلاف انحنای تنه است. اینروش خلق بنسای و یک نمونه جالب را برای هنرمندان امکانپذیر می سازد.
▪آموزش بادزده:
درروش بادزده، بنسای را بایستی آن گونه شکل داد که شبیه درخت یا گروهی از درختان باشد که در محل بادخیز یا در مجاور ساحل یا در نوک تپه بیشتر شدن کرده اند.
در اینروش تنه مستقیم است، ولی با زمین زاویه میسازد( عمود بر زمین نیست). زاویه خط تنه از راستای شاقولی حدود ۴۵ درجه است. راس ساقه هم در مسیرخمیدگی است. شاخه ها می بایست همچنان به صورت افقی حفظ شوند. خمیدگی درخت وضع شاخه ها، این تصور را درذهن ناظر القا می نماید که درخت در پیکاری زیاد با بادهای شدید است.
▪روش نردبانی :
این روش، که زیاد آسان است، برای بنسای کردن گیاهانی که از طریق خوابانیدن ریشهدار شدهاند. استفاده می شود . این گیاهان را به گونهای تربیت میکنند که تمام شاخه های آنها در یک جهت قرار گیرند. پس تنه گیاه را به صورت افقی، به طوری که شاخه ها رو به بالا قرار گیرند، دریک ظرف قرار میدهند روی آن خاک می ریزند. برای تزود ریشه زدایی، در زیر هر شاخه سری ی از تنه را زخمی میکنند.
میتوان بین شاخه ها به احتمال زیاد ت سنگ قرار داد تا بنسای نمای کوهستانی به خود بگیرد. بدین ترتیب سیمای یک جنگل در ذهن القا می شود
صدا شخصیت
خرید وی اس تی
دانلود وی اس تی,وی اس تی,دانلود vst,فروش vst,خرید vst,خرید وی اس تی
سطح بالایی از توافق را در بین آنها خواهید یافت . با این همه بین این قضاوت ها معیارهای عینی شخصیت تطابق کمتری دیده می شود .می بایست میزان ی رابطه بین صدا و شخصیت قائل شویم ، زیرا مردم در عواطف و نگرش هایی که از خود ظاهر می سازند تا حدّی ثبات پایداری نشان می دهند .
برون گرایی یکی از برترین ابعاد استقرار یافتۀ فرد است عملاً با صدا همبستگی دارد ؛ یعنی ارتفاع بالاتر ( برای مردان) ؛ تأثیر کلامی بیشتر گفتار سريع تر مکث کمتر ( برای بانوان ).
شرر ( 1078 ) با ارائۀ یک مـدل عدسی شکل نشان داد چطور برون گرائی نزد مردان امریکایی به صورت تأثیر ارتفاع کلام رمزگذاری به شکل رسایی (فقدان ) دلتنگی درک تفسیر می شود .
در تعدادی از تجربه ها محققان با تغییر روش ی گفتاری گوینده قضاوت در مورد ی شخصیت وی را مورد نقد قرار داده اند . سرعت گفتار بکی از موثر ترین متغیرها است . گفتار سریع تر به عنوان توانمندی ، برون گرایی شایستگی تلقی می شود . ارتفاع صدا دو تأثیر است ؛بالا رفتن ارتفاع به عنوان برون گرایی ، جسارت اعتماد به نفس و شایستگی همين طور تنیدگی و عصبی بودن قضاوت می شود ؛ احتمالا به این دلیل که بالا رفتن ارتفاع سر نخی از برانگیختگی عاطفی است ؛ چیزی که دیگران آن را به نوعی ویژگی شخصیت ی تعمیم می دهند .
افراد مضطرب دقیقاً از همان کیفیت های گفتاری که در موقعیت های اضطراب آور تولید می شوند برخوردار نیستند . این عده سریع ولی با مکث های خاموش حرف می کنند بخصوص مکث های زیاد ( پیش از 5 / 1 ثانیه ) ؛ ممکن است به این دلیل که به وقت طرح ریزی بیشتری نیاز دارند . به علاوه ، این عده در کنترلبقیه انواع نارسایی های گفتاری موفق ند.
گروه دیگری که طبق یافته های بدست .
گروه دیگری که طبق یافته های بدست آمده از نوع خاصی از صدا برخوردار ند ، فرد های تیپ A می باشند ؛ افرادی رقابت جو متهاجم شکیبا که شوق زیاد ی جهت کسب خوب یت دارند . این عده هر چند ممکن است موفق یاشند ، اما مستعد بیماری عروقی نیز هستند .آنان از صدا یی بلند سریع، همراه با مکث های انفجاری تنّوع خیلی در سرعت حرف زدن و مکث کمتر در پیش از حرف برخوردارند .
ما خصوصیت های آوایی عصب پریش ها وبقیه بیماران را در فصل 17 بحث خواهیم کرد . این عده از نظر اسپکتوگرام گفتاری خود فرق های خیلی جالبی با افراد دیگر دارند . تحقیق بر روی قضاوت از روی صدا سه بُعد مهم را بدست داده است :
وضعیت اجتماعی – اقتصادی
خوشایند – ناخوشایند
فعاّل – منفعل
شواهد وسیع ای درمورد پندارهای قالبی ( کلیشه ای ) در رابطه با صداهای مختلف وجود دارد . ادینگتُن ( 1968 ) از بازیگـران مرد و زن خواست تا به 9 نحوه مختلف حرف کنند تا داوران آنها را بر روی 40 مقیاس بررسی کنند . بیشترین توافق بر سر مقیاس های پیر – جوان ، مردانه – یک دختر انه مشتاق – علاقه ، پر انرژی – تنبل خوشگل – زشت بود ( با درجۀ اطمینان 80 /0 یا بیشتر بین داوری ها ) . برخي از خصوصیت های هم پیوند با فرد جمله بودند از :
دمشی : جوان تر هنرمندانه تر
یکنواخت : مردانه ، وارفته ، سرد تر ، در خود فرو رفته
دماغی : نا خوشایند از نظر اجتماعی به جهات مختلف
تنیده : پیرتر ، سرکش تند خو
گلویی : پیر تر ، واقعگرا پخته فرهیخته سازگار
مطنطن : پر انرژی سالم ، هنرمندانه ، فرهیخته سرفراز جالب مشتاق
سریع : سوزنده ، برونگرا
ارتفاع متنوع : پویا یک دختر انه ، مستعد ار لحاظ زیبا یی شناختی
منشاء های این پندارهای قالبی کاملاًشناخته نشده اند . اینها شاید تا اندازه ای به پیوندهای واقعی با شخصیت تا میزانی به صدای فرد از لحاظ سن جنس گروههای فرهنگی مختلف ، تا اندازه ای به قیاس ( جهت مثال: خوشایند ،متزلزل ) مربوط باشند .
با این تمام ، قضاوت های انجام شده بر پایۀ صدا و مضمون های کلامی همبستگی دارند تا با قضاوت های صورت گرفته از روی صدا ، چهره و مضمون کلامی در کل
آهنگ جدید غمیگن فرزین اس اچ بنام گاهی وقت ها
دنیای اس ام اس - آهنگ جدید غمیگن فرزین اس اچ بنام گاهی وقت ها
- دنیای اس ام اس - آهنگ جدید غمیگن فرزین اس اچ بنام گاهی وقت ها
دنیای اس ام اس آهنگ جدید غمیگن فرزین اس اچ بنام گاهی وقت هاآهنگ جدید غمیگن فرزین اس اچ بنام گاهی وقت ها
سرور اول
Downloadسرور دوم
Downloadنوشته شده در یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰ساعت 15:24 توسط امیر| |
اس ام اس خنده دار جديد بهمن 93
اس ام اس جديد 93
- اس ام اس جديد 93
اس ام اس خنده دار
sms joke
•
مورد داشتیم یارو رفته فروشگاه لوازم یدکی گفته :
چماق زیر صندلی نیسان سمت راننده دارید ؟
میگن فروشنده خودشو تو انبار مخفی کرده
نور بهش میخوره جیغ میکشه!
•
اس ام اس خنده دار
sms joke
•
ﻣﻦ ﺗﻮ ﺑﭽﮕﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﺯ ﮔﻢ ﺷﺪﻥ ﺑﺘﺮﺳﻢ
ﺍﺯ ﭘﯿﺪﺍﺷﺪﻥ ﻣﯿﺘﺮﺳﯿﺪﻡ
ﭼﻮﻥ ﻭﻗﺘﯽ ﭘﯿﺪﺍﻡ ﻣﯿﮑﺮﺩﻥ ﻃﻮﺭﯼ ﻣﯿﺰﺩﻧﻢ ﮐﻪ …
ﺁﻗﺎ ﻭﻟﺶ ﮐﻦ ﺑﻐﺾ ﺭﺍﻩ ﮔﻠﻮﻣﻮ ﺑﺴﺖ !
•
اس ام اس خنده دار
sms joke
•
اس ام اس دادن پسرا :
سلام عشقم زیبای من!
دلم واست تنگ شده بود
خواستم بدونی که من فقط مال خودتم عشقم
send to
مریم ، نگار ، سحر ، پارمیدا ، پروانه ، شیدا و …
•
اس ام اس خنده دار
sms joke
•
ﺗﻮ ﺧﺎﺭﺝ :
ﻋﺰﯾﺰﻡ ﻣﯿﺘﻮﻧﻢ ﭼﻨﺪﻟﺤﻈﻪ ﺑﯿﺎﻡ ﺗﻮ ﺍﺗﺎﻗﺖ ؟
ﺗﻮ ﺍﯾﺮﺍﻥ :
ﺑﻌﺪﺍﺯﺍﯾﻨﮑﻪ ﯾﻪ ﻟﮕﺪ ﺑﻪ ﺩﺭ ﻣﯿﺰﻧﻦ ﻣﯿﮕﻦ :
ﮐﺮﻩ ﺧﺮ … ﭼﻪ ﻏﻠﻄﯽ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﯼ ﺩﺭﻭ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩﯼ !؟
•
اس ام اس خنده دار
sms joke
•
روزی شخصی نزد بزرگی رفت
و گفت سوالی دارم که نمیتوانم جلوی جمع بگویم.
بزرگ حاضران را بیرون کرد و شخص سوالش را پرسید.
خو حالا انتظار داری بگم چه سوالی پرسیده ؟
مگه من علم غیب دارم
•
اس ام اس خنده دار
sms joke
•
به مامانم میگم چرا تو خونه همش دمپایی پات میکنی ؟
میگه : یه کابوی هیچوقت از اسلحه اش دور نمیمونه
منم قانع شدم ، چون مسلح بود!
•
اس ام اس خنده دار
sms joke
•
.
.
.
.
.
.
این توش جوک نداشت
پوچ بود
شانسه دیگه
•
اس ام اس خنده دار
sms joke
•
ما اینقدر فقیریم که 20 ساله هروقت دست زدم به سیب زمینی سرخ کرده
مامانم گفت دست نزن کمه
یعنی تا الان یه بارم اندازه نبوده !
•
اس ام اس خنده دار
sms joke
•
ﺻﻨﺪﻭﻕ ﻋﻘﺐ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻫﺎ :
بنز : ﺟﻌﺒﻪ ﮐﻤﮏ ﻫﺎﯼ ﺍﻭﻟﯿﻪ، ﺯﻧﺠﯿﺮ ﭼﺮﺥ
بی ام دبلیو : ﭼﺮﺍﻍ ﺧﻄﺮ ، ﮐﭙﺴﻮﻝ ﺿﺪ ﺁﺗﺶ ، ﺯﻧﺠﯿﺮ ﭼﺮﺥ
سمند : ﺟﻌﺒﻪ ﺍﺑﺰﺍﺭ ، ﭼﺮﺍﻍ ﺧﻄﺮ
پیکان 57 خسته : ﻗﻠﯿﻮﻥ ، ﺯﻏﺎﻝ ، ﻣﻨﻘﻞ ، ﺑﺎﺩﺑﺰﻥ ، ﯾﻪ ﭼﻤﺎﻕ ﻫﻢ ﻭﺍﺳﻪ ﺩﻋﻮﺍ…
•
اس ام اس خنده دار
sms joke
•
ﺗﻮ ﺧﻮﻧﻪ ﻯ ﺷﻤﺎﻡ ﻳﻪ ﻛﻴﻒ ﻗﺪﻳﻤﻰ ﻭ ﺩﺍﻏﻮﻥ ﻫﺴﺖ
ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻯ ﻣﺪﺍﺭﻙ ﻣﻬﻢ ﻭ ﺳﻨﺪﺍ ﺭﻭ ﺗﻮﺵ ﻣﻴﺬﺍﺭﻳﻦ؟!
ﻻﻣﺼﺐ ﺗﺠﺰﯾﻪ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮﻩ !
•
اس ام اس خنده دار
sms joke
•
پسره استایلش مثل فرغونیه که ازطبقه 12 ام افتاده
اونوقت واسه بی شوهری جک میگه!
خب کلنگ ، اگر قراره تو شوهر باشی
که دختره وبا بگیره زندگیش قشنگتره!
•
اس ام اس خنده دار
sms joke
•
ﺩﺧﺘﺮﻩ ﺭﻓﺘﻪ ﺳﻔﺮﻩ ﺧﻮﻧﻪ
ﻣﻮﻗﻊ ﺭﻓﺘﻦ ﮐﺎﺭﺕ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﺻﺎﺣﺐ ﺳﻔﺮﻩ ﺧﻮﻧﻪ
ﮔﻔﺘﻪ ﭼﻘﺪﺭ ﮐﺸﯿﺪﯾﻦ ؟
ﮔﻔﺘﻪ تقریبا ﻧﯿﻢ ﺳﺎﻋﺖ ... !
ﺻﺎﺣﺐ ﺳﻔﺮﻩ ﺧﻮﻧﻪ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﺎﻻﯼ ﺩﺭﺧﺖ ﻻﯼ ﺷﺎﺥ ﻭ ﺑﺮﮒ ﻗﺎﯾﻢ ﺷﺪﻩ
ﻫﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﯽ ﮐﻨﻦ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻧﻤﯿﺎﺩ!
ﺑﺎ ﺳﻨﮓ ﻫﻢ ﺯﺩﻥ ﻧﯿﻮﻓﺘﺎﺩﻩ میگه من کلاغم!
•
اس ام اس خنده دار
sms joke
•
دست بهم بزنی جیغ میزنم
.
.
.
چیزی نیست ، جزوه درسیمه یه ذره غریبی میکنه !
•
اس ام اس خنده دار
sms joke
•
ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺩﺍﺷﺖ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﺩﺍﺧﻞ ﮐﯿﺲ ﺭﻭ ﻧﺸﻮﻥ ﻣﯽ ﺩﺍﺩ
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﺧﺘﺮﺍ ﮔﻔﺖ :
ﺍﺳﺘﺎﺩ ! ﻭﯾﻨﺪﻭﺯﺵ ﮐﺠﺎﺳﺖ ؟
ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ ﻣﺮﺩ :|
برچسبها: اس ام اس خنده دار, اس ام اس خنده دار جديد, اس ام اس خنده دار 93, اس ام اس خنده دار زيبا, اس ام اس:: موضوعات مرتبط : اس ام اس خنده دار
دل....
ترنم آسمان مطالب زیبا و خواندنی
- ترنم آسمان مطالب زیبا و خواندنی گاهی این دل برای تو ، برای هر چیز کوچیکی ، یا حتی برای خواندن و نوشتن هم تنگ میشه...
و چقدر من از خودم غافل شدم تو این مدت...
می خوام یه وقت تنهایی برای خودم ، فقط و فقط خودم داشته باشم...
چقدر زود روزهای عمرمون سپری میشن و ما روز به روز به رفتن نزدیکتر میشیم
اما هنوز دستامون خالیه واقغا
تو چه آسون رفتی، رفتی و راحت شدی، آروم شدی ... نمیدونم الان به چی فکر میکنی ..چی کار میکنی... نمیدونم
من همیشه به یادتم
دلم برات تنگ شده
خیلی ....
کاش هیچ وقت دیر نمی شد
کاش قدر بهترین فرصت هارو دونسته بودم...
مهربانی بیکران تو....
سوخت....
برگرد برگرد برگرد...
پروپوزال
انجام پایان نامه ارشدمدیریت
از مهم ترین مهم ترین ارکان یک کار تحقیقی و پژوهشی، طرح تحقیق یا همان پروپوزال است. پروپوزال در لغت به مفهوم پیشنهاد است. پروپوزال شبیه نقشه و ماکت یک ساختمان است که پیش از شروع آن ساختمان طراحی شده تا با کیفیت ترین زوایای ممکن از اجرای عملیات تولید و ساخت را در اختیار مهندسین قرار دهد. به این ترتیب یک مهندس ساختمان با نگاه به این ماکت می تواند نقشه ساختمان را در ذهن مجسم نماید . این همان تعریف درست دقیق از پروپوزال است، نقشه انجام تحقیق برای عملیاتی کردن پروژه تحقیقاتی. حال این پروژه می تواند طرح تحقیقاتی وسیع در سطح منطقه یا کشور باشد و یا یک انتها نامـه ی کارشناسی ارشد. هم چنین به خاطر داشته باشید که یک پژوهشگر جهت تامین اعتبارات مالی ضروری جهت عملیاتی کردن طرح لازم است هدف از پروژه تحقیقاتی را در قالب یک پروپوزال به افرادی که اعتبار مالی طرح را تامین می کنند، تحویل دهد.
چنانچه چه که اکثرا روند انتخاب موضوع و نگارش پروپوزال با سرعت طی می شود ولی توجه به این نکته ضروری است که پروپوزال دقیق، درست و منطقی می تواند محقق را از چالش ها و موارد بعدی در مسیر انجام انتها نامـه نجات دهد، پس خوبتر است جهت نگارش پروپوزال صرف بکنید . پروپوزالی که به طور دقیق ، روشن کامل نگارش شده می تواند تا 50 درصد از انجام یک انتها نامـه باشد جهت چه که ابهامات سردرگمی های دانشجو در حین انجام انتها نامـه به دلیل نگارش دقیق همه مراحل طرح تحقیق از قبل پیش بینی شده است. مد نظر داشته باشید که پروپوزال صرفا یک پیش نویس از انتها نامـه یا پروژه تحقیقاتی است بر طبـق فرضیات علمی و استنتاجات تحقیقاتی است و در آن با تحلیل سوابق کار ها و مطالعات قبلی نتایج احتمـا لی حاصله از انجام انتها نامـه یا پروژه تحقیقاتی بیان می شود. بهتر است تا میزان مطلوب بودن پروپوزال بعد از تکمیل آن قبل از ارائه به سازمان مرور ارزیابی شود. شرایطی ضروری است تا شما بتوانید این مراحل را بدون نقص طی بکنید ولی بایستی به یاد داشته باشید که مراحل شرح داده شده در زیر جهت همه پروپوزال ها صدق نمی نماید به صورت کلی است .
به عنوان مثال در برخي از پژوهش ها مانند پژوهش توصیفی نیاز به نگارش فرضیه ناست پس در نتیجه شرایط مربوط به فرضیه ذکر شده نیازی به اعمال ندارد. جهت انجام پروپوزال و انتها نامـه ای پیشرفته نکات زیر را در نظر بگیرید. به طور کلی از دید اصول های علمی پروپوزالی مطلوب است که دارای شرایط زیر باشد:
شرایط ضروری پروپوزال مطلوب
1- مورد پروپوزال :
تحصیلات و تخصص پژوهش گر با مساله پروپوزال تطبیق داشته باشد.
موارد بیان شده در پروپوزال، موضوعاتی باشد که از الویت بالایی برخوردار باشند.
مساله به هیچ عنوان تکرار ی نباشد.
خوانی موضوع پروپوزال با سطح تحصیلی پژوهش گر.
منابع لازم مانند بودجه تجهیزات جهت پژوهش آماده شده باشد.
زمان بیان شده برای پژوهش دقیق باشد.
نتایج به دست آمده از انجام پژوهش محسوس باشد.
از نظر فرهنگی و اجتماعی مورد قبول باشد.
2- عنوان پروپوزال :
پروپوزال از نظر نگارشی باید بدون هیچ ایرادی باشد.
عنوان بایستی معرف مفهوم کلی نهایی پژوهش باشد.
وضوح عنوان
مختصر بودن عنوان
عدم استاده از کلمات اختصاری انگلیسی در عنوان فارسی
معین کردن وقت و محل انجام پژوهش
عنوان پروپوزال به پرسشها ی از قبیل چه کسی چه چیز و... جواب داده باشد.
در عنوان پروپوزال از پیش داوری خودداری شود.
عنوان باید به دو زبان انگلیسی و فرسی به صورت همزمان نوشته شود.
3- بیان مسئله :
مساله به روشنی تعریف شده باشد.
اثرات ناشی از مساله توضیح داده شده باشد.
شرح اینکه پژوهش چگونه به حل مسئله یاری می نماید .
توضیح اینکه انجام پژوهش چه میزان ضروری است.
حد حدود مسئله توضیح داده شود.
اطلاعات می بایست از عمومی به اختصاصی از کل به جزء تدوین شود.
مسئله بیان شده باید و مستند باشد.
دلایل انجام پژوهش به اختصار شرح داده شود.
پیوستگی مطالب در بیان مسئله رعایت شود.
سازمان ها اشویِژگزینشه ذینفع ذکر شوند.
پژوهش های انجام شده مرتبط ذکر شوند.
دلیل متمایز بودن پژوهش بابقیه پژوهش ها نام برده شود.
هدف پژوهش به صورت کامل بیان شده باشد.
4- اهداف، فرضیه و پرسشها پژوهش
اهداف کلی و آرمانی معین شده باشد.
اهداف کلی منطبق با عنوان پژوهش باشد.
نتایج نهایی بایستی حاصل هدف کلی پژوهش باشد.
اهداف پروپوزال بایستی واقع بینانه باشد.
هدف های ویژه پروپوزال بایستی قابل اندازه گیری باشند.
فرضیه ها می بایست به شکل گزاره های جهت دار بیان شوند.
فرضیه ها به شکل عبارت خبری بدون ابهام بیان شوند.
سوالات پژوهش با اهداف اختصاصی تطابق داشته باشند.
رابطه بین چند متغیر بوسیله پرسشها بیان شود.
در ازای هر اهداف اختصاصی یک پرسش پژوهشی تعریف شده باشد.
5- اندازه گیری متغیر ها اندازه گیری آنها :
متغیرها از دید عملیاتی نظری بیان شده باشند.
در تعریف متغیر نظری اشاره به مستندات علمی الزامی است.
منظور پژوهشگر توسط معرفی عملیاتی کلمه ها بیان شود.
متغیر ها به صورت علمی قابل سنجش معین شده باشند.
تناسب انواع متغیر ها مد نظر باشد.
مقیاس سنجش تمام متغیر ها معین باشد.
نقش متغیر ها در پژوهش تعریف شده باشد.
6- نوع پژوهش :
نوع پژوهش طبق اهداف پژوهش تعریف شود.
فرایند اجرای پژوهش پایه مبنای نوع پژوهش باشد.
نوع پژوهش بر پایه زمان اجرای آن معین شود.
نوع پژوهش طبق نتیجه های حاصل از پژوهش تعیین شود.
7- روش پژوهش :
راهنمای پژوهش بایستی وهله به وهله شرح داده شود.
افعال مربوط به کار ها بایستی به زمان آینده شرح داده شود.
انطباقشیوه پژوهش نوع پژوهش باید رعایت شود.
8- جامعه پژوهش :
دقت در تعریف جامعه پژوهش
دقت در ملاک گزینش نمونه
جامعه بایستی برخوزدار از ملاک های انتخاب باشد.
9- نمونه پژوهش :
آموزش های نمونه گیری معین باشند.
روش های محاسبه اندازه نمونه معین باشند.
توضیح دقیقروش انتخاب نمونه
نمونه تعیین شده می بایست معرف جامعه باشد.
10- محیط پژوهش :
محیط پژوهش کاملا معین باشد.
معین بودن حدود محیط پژوهش
11- وسائل گردآوری روشهای تحلیل داده
وسائل های گردآوری داده بایستی معین باشد.
وسائل مورد اسفاده باید متناسب با نوع پژوهش باشد.
وسائل مورد استفاده بایستی متناسب باروش پژوهش باشد.
نحوه تحلیل وسائل معین باشد.
جزئیات و مراحل گردآوری داده معین باشد.
معین کردنراهنمای تحلیل داده ها در پژوهش
12- مرور قبلی ه پژوهش :
ژورنال ها بایستی حاوی رتبه علهستند .
ترتیب مطالب بر طبـق تاریخ انتشار
نقد کامل مقالات ارتباط با موضوع پژوهش
اطلاعات به اندازه کافی از مقالات فراهم شوند.
13- محدودیت های موجود در پژوهش :
از محدودیت های ابه احتمال زیاد لی نام برده شود.
در صورت امکان محدودیت امکان پژوهش وجود داشته باشد.
14- پیش بینی زمان :
وهله بندی صحیح پژوهش
تناسب زمان پیش بینی با نوع پژوهش
دلهره و ترس یم گانت چارت جهت مراحل پژوهش
15- محاسبه تعرفه ها
تفکیک هزینه های پژوهش بر طبـق مراحل
تناسب بین نوع پژوهش و هزینه ها
درج هزینه ها در بالای ستون مربوطه
16- منبع گزارش پایانی :
تعداد منابع می بایست نسبت به هر پژوهش کافی باشد.
درج منابع در انتهای گزارش
تنوع کافی منابع
مصرف از منابف انگلیسی و فارسی